نظارت قضایی دیوان عدالت اداری بر نهادهای عمومی غیر دولتی

نوع مقاله : نقدِ رأی محور

نویسندگان

1 دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری

2 پژوهش‌گر دکتری حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه قم. قاضی دادگستری

10.22106/jcr.2024.1987367.1437

چکیده

کنترل اعمال و تصمیمات اداری ممکن است به‌وسیلۀ خود دستگاه اداری قوۀ مجریه، قوۀ مقننه یا قوۀ قضائیه به‌عمل آید. کنترل اداری و پارلمانی در عین این‌که دارای اهمیت فراوانی است ولی به‌تجربه، ثابت شده است که این نوع نظارت‌ها بیش‌تر برای ارزیابی درجۀ پیش‌رفت هدف‌ها و برنامه‌ها سودمندند تا جواب‌گویی به دعاوی و شکایات افراد از دستگاه اداری که به‌عنوان یک حق مسلم قانونی برای افراد شناخته شده است. مسلماً در اصلاحات اداری، اصول و روش‌های نظارت اداری و پارلمانی را به گونه‌ای که به‌موقع و بی‌طرفانه باشد نمی‌توان از نظر دور داشت لکن آن‌چه در این‌جا مورد نظر است کنترل و نظارتی است که باید به‌وسیلۀ قوۀ قضائیه یعنی دادگاه‌ها انجام شود تا مأموران اداری احیاناً از اختیارات قانونی خود تجاوز، تخطی و سوء استفاده نکنند و حقوق افراد ضایع نشود. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی و شکایات اداری، یک دادگاه عالی به نام دیوان عدالت اداری تأسیس کرده است که عهده‌دار نظارت‌بر آیین‌نامه‌ها و تصمیمات و اقدامات اداری قوۀ مجریه با قوانین و حل اختلافات بین افراد و دولت است. اصل 173 اصلاحی قانون اساسی مؤید این مطلب است. آن‌چه در این مقاله بررسی می‌شود تحلیل رأی شمارۀ 43 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی‌بر این است که:

آیا نظارت دیوان عدالت اداری شامل نهادهای عمومی غیر دولتی می‌شود؟

قانون اساسی چه دیدگاهی دربارۀ این نوع از نظارت دیوان عدالت اداری دارد؟

رویۀ قضایی در این‌باره چگونه است؟

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 25 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 25 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 06 اسفند 1401
  • تاریخ پذیرش: 25 بهمن 1402